Webinar Serenade project

In het corona jaar heb ik mijn kennis ingezet om bedrijven, orkesten en koren te begeleiden bij het zichtbaar blijven voor de buitenwereld. Hoe maak je een video, welke apparatuur en software gebruik je en hoe kom je tot een professionele productie?

Samenstelling opdracht

De opdracht bestond uit de volgende onderdelen:

#1 - Online workshop videoproductie

Het maken van een video-productie kent een aantal factoren. Wat is het doel van de video, welke middelen heb je tot je beschikking en hoe ga je de video verspreiden. In deze workshop voor de stichting Meastro heb ik de deelnemers meegenomen in de regie, productie en distributie van een video over hun koor of orkest. Door covid lagen er een aantal extra uitdagingen; de deelnemers mochten namelijk niet fysiek bij elkaar komen. Door het samenstellen van een click-track (een orkestband met een metronoom) biedt je muzikanten de mogelijkheid om thuis een opname te maken die je achteraf kunt mixen met alle andere muzikanten.
Het regieplan is dus het belangrijkste onderdeel voordat je start. Een andere onderdeel van het regieplan is hoe een muzikant zichzelf opneemt; film je in landscape of portrait, hoe voorkom je tegenlicht en op welke positie kan je het beste filmen.
Voor de montage van een video zijn verschillende programma's beschikbaar. Afhankelijk van een gratis of betaalde versie krijg je toegang tot de vele mogelijkheden die je hebt met montage. Hoe voeg je 50 muzikanten naast- en onder elkaar in een split-screen video en welke handigheidjes heb je hiervoor? Als laatste onderdeel heb ik de distributie van een video uitgelegd. Is de productie alleen voor eigen gebruik of ga je deze juist bewust inzetten om een (veel) groter publiek te bereiken? Er zijn verschillende kanalen om je video te tonen, maar hoe hanteer je verspreiding via e-mail of whatsapp?

Lees meer informatie over Video Marketing